سه شنبه 3/11/ 1402 شمسی— رجب 1445 

بسم الله الرحمن الرحیم –

  1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  2. تقریردرس خاج اصول الفقه  استاد ابوالحسن مهدوی زید عزه  --
  3. و اما اذا کان لبیا فان کان مما یصلح ان یتّکل علیه)
    1. در عام لبی - مولا عام گفته وهیچ تخصیص همنزده  
  4. (لا یخفى ان الباقى تحت العام بعد تخصیصه بالمنفصل او کالاستثناء من المتصل)
  5. ایقاظ: پوشیده نماند، همانا چون باقیمانده تحت عنوان عام بعد از تخصیص آن بمخصص منفصل یا بمثل استثناء در مخصص متصل بعنوان خاص یا بعنوان دیگرى نیز معنون نمى‏شود، و ممکنست بیشتر موارد در شبهات مصداقى به واسطه اصل موضوعى، (استصحاب) عنوان موضوع را احراز نمایند، و بدین‏وسیله بر باقیمانده بحکم عام حکم کنند، زیرا در این حال فرد عام به هیچ عنوانى معنون نشده، مگر همان عنوان (عالم) احراز شده در فرد مشتبه، اگرچه تمسک بآن جائز نمى‏باشد، و بعنوان مخصص (غیر فاسق- اى فساقهم) معنون نشده است، چون کمتر موردى یافت مى‏شود که یک اصل موضوعى در مقام جارى نباشد، و به وسیله آن موضوع حکم تنقیح نشود، و اشتباه مرتفع نگردد.
  6. پس تفصیل بین مخصص لفظى و لبى در مقامى است که ممکن نباشد، به هیچ اصلى از اصول عنوان موضوع مشتبه را احراز نمایند، در این صورت تمسک بعموم عام‏ مخصص‏، بمخصص لفظى در شبهه مصداقى صحیح نیست چون هنوز عنوانى براى مصداق‏ مشتبه احراز نشده است، ولى در مخصص لبى که ظهور عام منعقد شده، و فرد مشتبه از افراد متیقن الخروج از عنوان عام نمى‏باشد، ممکنست در مورد مشتبه بعموم عام تمسک نمود، آن‏چنان‏که اگر عنوان خاص براى فرد مشتبه احراز شود، بمخصص تمسک مى‏نماییم، و مصداق مشتبه را مندرج در عنوان خصوص مى‏شماریم.
  7. مثلا هرگاه شک شود که این زن قرشیه است یا غیر قرشیه؟ پس اصلى در مقام نداریم که به وسیله آن قرشى بودن یا غیر قرشى بودن او را احراز کنیم مگر اصالت عدم تحقق نسبت بین وى و قریش که به واسطه آن تفتیح موضوع مى‏نماییم، زیرا به وسیله این اصل احراز مى‏شود که میان این زن و قریش نسبتى برقرار نیست، پس داخل مى‏گردد تحت عنوان عام کل امرأة لا تحیض الا الى خمسین، چون فقط قرشیه و نبطیه از این عموم خارج مى‏باشند، و تا شصت سالگى

    دعا .حدیث شریف کساء -عظمت پنج‌تن آل عبا،- حدیث شریف کساء،- از عظمت پنج‌تن آل عبا، روایتی جالب و جاذب از پنج بزرگواری که محور عالم هستی هستند؛ فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش. سلام الله علیهم اجمعین.

    نهج البلاغه موانع رشد بصیرت   حلسه 45-  ازموانع  رشد بصیرت   در بیان قرآن ونهج البلاغه.. شخص کفاررا معرفی می کند وکافرکیست؟ استاد سالک 20/ 8/ 1402- - 26ربیع الاول 1445شنبه مدرسه صدر بازار اصغهان-

    مقصد رابع: عام  و خاص مقصد رابع «کفایه» که این بحث خارج نیز بر طبق ترتیب کفایه است، بحث عام  و خاص و از مباحث مهم علم اصول است. درس خارج استاد مهدوی زیده عه

    اصول درس خارج شمه ای از اقسام دروس حوزوی اصول برای مشتاقان علوم حوزوی وطلاب علوم حوزه میاوریم تا زهنیت امور اجتهاد وفقاهت حوزه ایجاد شود

    درس خارج اصول استاد مهدوی مقصد چهارم عام مخصص جلسه 7 – درس خارج اصول فقه مدرسه صدر بازاراصفهان – مقصد چهارم عام وخاص –عام

    درس خارج اصول استاد مهدوی مدرسه صدر بازار اصفهان جلسه 3و4و5و جلسه 3  – درس خارج اصول فقه مدرسه صدر بازاراصفهان – مقصد چهارم عام وخاص –عام مخصص-

    رجحان ,تمسک ,واسطه ,تخصیص ,دلیل ,مشتبه ,تمسک نمود، ,دلیل خاصى ,حالت سابقه ,اکرم العلماء ,خواهد بود،
مشخصات
آخرین مطالب این وبلاگ
آخرین جستجو ها